Podle zpráv z prostředí konopného průmyslu a zejména prodejců CBD produktů se v roce 2022 projevuje citelně vyšší aktivita dozorových orgánů, a to zejména SZPI – Státní zemědělské a potravinářské inspekce. Pravděpodobně to zaznamená celá řada těchto prodejců a velká část z nich zřejmě odejde s pokutou, která může být pro menší firmy likvidační.
Přestože v minulém roce došlo ke schválení novely zákona, která výrazně zlepšila situaci pěstitelů, zpracovatelů a prodejců konopných produktů, stále nejsou dotvořeny potřebné prováděcí předpisy, které by nastavily jednotnou a hlavně rozumnou a srozumitelnou regulaci. To přispívá k nejistotě v celém odvětví a je to stálou brzdou investic a inovací.
Zdravotní a léčebná tvrzení nejsou u doplňků stravy povolena, neboť jsou vyhrazena pro léčiva.
Aktuálně se jedná zejména o smysluplnou regulaci zbytkového obsahu THC v potravinách nebo kosmetických produktech. Dále není vyjasněno postavení nepsychotropních fytokanabinoidů a legálních konopných extraktů v potravinách a potravinových doplňcích. Přihlášky CBD a konopných extraktů jako takzvané nové potraviny jsou podány u Evropské komise již mnoho let, ale k řešení stále nedochází.
Pozornost, o kterou nikdo nestojí
Za uplynulé čtyři měsíce se mi mailová schránka plnila četnými dotazy od kolegů či přátel, které měly všechny jedno téma – dostalo se jim pozornosti SZPI a do jejich datové schránky přistála informace o prováděné kontrole.
Na co byly a jsou kontroly zaměřeny? Týkají se zejména e-shopů s konopnými produkty. V kompetenci SZPI je kontrola zemědělských výrobků, potravin včetně doplňků stravy, tabákových výrobků, a rovněž předmětů nebo materiálů přicházejících do styku s potravinami. Od roku 2015 přibyla do kompetencí SZPI také kontrola reklamy.
V případě prodejce CBD produktů se budou tedy hlavně zajímat o tyto aspekty:
- Jak jsou nabízené výrobky deklarovány a kdo je případně jejich výrobcem. V případě, že to není jasně uvedeno, SZPI provede posouzení výrobku a do příslušné kategorie si ho „zařadí“. Nelze se například tvářit, že se jedná o kosmetický produkt, a zároveň doporučovat jeho vnitřní užití.
- Jestli výrobky obsahují fytokanabinoidy (hlavně CBD), co je zdrojem těchto látek ve výrobku – tj. jestli jde o konopný extrakt, nebo izolované látky. Jaký je případný obsah THC a jestli bylo provedeno bezpečnostní zhodnocení výrobku s ohledem na obsah THC před uvedením na trh.
Zde narážíme na první velká úskalí. Z pohledu EU jsou fytokanabinoidy a extrakty z konopí s jejich obsahem považovány za „novou potravinu“ (novel food). Nové potraviny musí být před uvedením na trh autorizovány Evropskou komisí. To zatím v případě žádného z fytokanabinoidů ani extraktu neproběhlo. Technicky nemohou být součástí potravin ani doplňků stravy. A to prakticky vylučuje z prodeje veškeré CBD produkty pro vnitřní užití. Mezi ně patří populární CBD oleje, kapsle, bonbony a tak dále!
V tomto ohledu se jedná o poměrně odbornou debatu, která svým rozsahem daleko překračuje možnosti článku i magazínu, každopádně je zde potenciální velký problém a celé odvětví se může ze dne na den ocitnout mimo zákon.
Obsah THC
Z přehnaně přísné regulace vyplývá to, že v potravinách přítomno THC být vůbec nesmí. Při použití konopí se však stopovým množstvím THC nevyhneme. Pro tuto kontaminaci však nejsou
nastaveny žádné limity – respektive na harmonizovaných limitech pro EU se stále pracuje a zatím snad jsou stanoveny pro konopné semínko a výrobky z něj, jak jsme nedávno informovali. Tedy pozor, neplatí žádné 0,2 procenta, 0,3 procenta nebo 1 procento!
Léčebná tvrzení
Poslední oblastí, kde jsou četné problémy, jsou zdravotní a léčebná tvrzení. Zde si prodejci CBD musí sáhnout sami do svědomí. Mnoho z nich prodává své produkty s tím, že jsou protizánětlivé, ulevují od bolesti a různých jiných obtíží, pomáhají s úzkostí a depresí apod. Taková tvrzení však nejsou u potravin povolena, neboť jsou vyhrazena pro léčiva.
Budete se asi podivovat, ale potraviny – mezi něž ale patří i doplňky stravy z bylin a podobně – nemají pohledem legislativy žádné léčivé vlastnosti! U potravin a doplňků stravy lze používat pouze schválená výživová tvrzení, která se vztahují k použitým vitaminům nebo jiným složkám. Pro CBD žádná taková výživová tvrzení zatím schválena nebyla, a tedy nelze žádná ani používat.
Z přehnaně přísné regulace vyplývá to, že v potravinách přítomno THC být vůbec nesmí.
Tato schválená tvrzení jsou platná pro velmi omezený okruh látek – typicky vitaminy, některé minerály, zdravé tuky a podobně. Pro běžného člověka mohou být často méně srozumitelná, protože si neumí představit, co znamená například „ochrana buněk před oxidativním stresem“. Marketing doplňků stravy a potravin v tomto směru představuje výzvu, která připomíná pověstný tanec mezi vejci.
Já vím, ono to strašně svádí. Obzvláště pokud člověk kolem sebe vidí tolik špatných příkladů. Je však třeba odolat a uvědomit si, že používání nepodložených léčebných tvrzení je nejen nefér vůči zákazníkům, ale je to neetické i vůči ostatním firmám a vrhá to špatné světlo na celé odvětví.
Informování zákazníků
Prodejci si mnohdy kladou otázku, zda vůbec mohou psát o léčebných účincích konopí podložených vědeckými studiemi. Například na blogu přidruženém k e-shopu. Zatím se jeví, že to možné je. Ale pouze v tom případě, že obsah blogu a nabídka produktů v e-shopu nejsou ani v jednom směru propojeny odkazy.
Informovat zákazníky tedy lze, ale pouze v nekomerčním kontextu.
Férová regulace na evropské úrovni
Závěrem doufám, že se Česká republika pokusí využít předsednictví Evropské unii k tomu, aby posunula konopné regulace správným směrem opět o kus dál. Česko je tradiční konopná země a naše oblíbená rostlina si to zaslouží.
Text: Tomáš Složitý
Autor se dlouhodobě pohybuje v oblasti konopné legislativy a byznysu. Podílel se na přípravě loňské novely zvyšující limit THC.