Magazín Konopí
  • Domů
  • Rubriky
  • Aktuální vydání
  • Předplatné
  • Prodejní místa
    • Prodejní místa č. 34
    • TRIPACK: Prodejní místa
  • Archiv
  • O nás
    • Kdo jsme
    • Redakce
    • Kalendář akcí 2025
    • Inzerce
    • Partneři
    • Kontakty
  • Vyhledávání
  • EN
Facebook Instagram Twitter YouTube SoundCloud

CBD e-shopy mimořádně častým terčem kontrol

4. července 2022 | Rubrika: Zákony
CBD e-shopy jsou častým terčem kontrol.

Zdroj: Pexels.com

Podle zpráv z prostředí konopného průmyslu a zejména prodejců CBD produktů se v roce 2022 projevuje citelně vyšší aktivita dozorových orgánů, a to zejména SZPI – Státní zemědělské a potravinářské inspekce. Pravděpodobně to zaznamená celá řada těchto prodejců a velká část z nich zřejmě odejde s pokutou, která může být pro menší firmy likvidační.

Přestože v minulém roce došlo ke schválení novely zákona, která výrazně zlepšila situaci pěstitelů, zpracovatelů a prodejců konopných produktů, stále nejsou dotvořeny potřebné prováděcí předpisy, které by nastavily jednotnou a hlavně rozumnou a srozumitelnou regulaci. To přispívá k nejistotě v celém odvětví a je to stálou brzdou investic a inovací.

Zdravotní a léčebná tvrzení nejsou u doplňků stravy povolena, neboť jsou vyhrazena pro léčiva. 

Aktuálně se jedná zejména o smysluplnou regulaci zbytkového obsahu THC v potravinách nebo kosmetických produktech. Dále není vyjasněno postavení nepsychotropních fytokanabinoidů a legálních konopných extraktů v potravinách a potravinových doplňcích. Přihlášky CBD a konopných extraktů jako takzvané nové potraviny jsou podány u Evropské komise již mnoho let, ale k řešení stále nedochází.

Pozornost, o kterou nikdo nestojí

Za uplynulé čtyři měsíce se mi mailová schránka plnila četnými dotazy od kolegů či přátel, které měly všechny jedno téma – dostalo se jim pozornosti SZPI a do jejich datové schránky přistála informace o prováděné kontrole.

Na co byly a jsou kontroly zaměřeny? Týkají se zejména e-shopů s konopnými produkty. V kompetenci SZPI je kontrola zemědělských výrobků, potravin včetně doplňků stravy, tabákových výrobků, a rovněž předmětů nebo materiálů přicházejících do styku s potravinami. Od roku 2015 přibyla do kompetencí SZPI také kontrola reklamy.

V případě prodejce CBD produktů se budou tedy hlavně zajímat o tyto aspekty:

  1. Jak jsou nabízené výrobky deklarovány a kdo je případně jejich výrobcem. V případě, že to není jasně uvedeno, SZPI provede posouzení výrobku a do příslušné kategorie si ho „zařadí“. Nelze se například tvářit, že se jedná o kosmetický produkt, a zároveň doporučovat jeho vnitřní užití.
  2. Jestli výrobky obsahují fytokanabinoidy (hlavně CBD), co je zdrojem těchto látek ve výrobku – tj. jestli jde o konopný extrakt, nebo izolované látky. Jaký je případný obsah THC a jestli bylo provedeno bezpečnostní zhodnocení výrobku s ohledem na obsah THC před uvedením na trh. 
CBD kapky
Zdroj: unsplash.com

Zde narážíme na první velká úskalí. Z pohledu EU jsou fytokanabinoidy a extrakty z konopí s jejich obsahem považovány za „novou potravinu“ (novel food). Nové potraviny musí být před uvedením na trh autorizovány Evropskou komisí. To zatím v případě žádného z fytokanabinoidů ani extraktu neproběhlo. Technicky nemohou být součástí potravin ani doplňků stravy. A to prakticky vylučuje z prodeje veškeré CBD produkty pro vnitřní užití. Mezi ně patří populární CBD oleje, kapsle, bonbony a tak dále!

V tomto ohledu se jedná o poměrně odbornou debatu, která svým rozsahem daleko překračuje možnosti článku i magazínu, každopádně je zde potenciální velký problém a celé odvětví se může ze dne na den ocitnout mimo zákon.

Obsah THC 

Z přehnaně přísné regulace vyplývá to, že v potravinách přítomno THC být vůbec nesmí. Při použití konopí se však stopovým množstvím THC nevyhneme. Pro tuto kontaminaci však nejsou

nastaveny žádné limity – respektive na harmonizovaných limitech pro EU se stále pracuje a zatím snad jsou stanoveny pro konopné semínko a výrobky z něj, jak jsme nedávno informovali. Tedy pozor, neplatí žádné 0,2 procenta, 0,3 procenta nebo 1 procento!

Léčebná tvrzení

Poslední oblastí, kde jsou četné problémy, jsou zdravotní a léčebná tvrzení. Zde si prodejci CBD musí sáhnout sami do svědomí. Mnoho z nich prodává své produkty s tím, že jsou protizánětlivé, ulevují od bolesti a různých jiných obtíží, pomáhají s úzkostí a depresí apod. Taková tvrzení však nejsou u potravin povolena, neboť jsou vyhrazena pro léčiva.

Budete se asi podivovat, ale potraviny – mezi něž ale patří i doplňky stravy z bylin a podobně – nemají pohledem legislativy žádné léčivé vlastnosti! U potravin a doplňků stravy lze používat pouze schválená výživová tvrzení, která se vztahují k použitým vitaminům nebo jiným složkám. Pro CBD žádná taková výživová tvrzení zatím schválena nebyla, a tedy nelze žádná ani používat.

Z přehnaně přísné regulace vyplývá to, že v potravinách přítomno THC být vůbec nesmí.

Tato schválená tvrzení jsou platná pro velmi omezený okruh látek – typicky vitaminy, některé minerály, zdravé tuky a podobně. Pro běžného člověka mohou být často méně srozumitelná, protože si neumí představit, co znamená například „ochrana buněk před oxidativním stresem“. Marketing doplňků stravy a potravin v tomto směru představuje výzvu, která připomíná pověstný tanec mezi vejci.

Já vím, ono to strašně svádí. Obzvláště pokud člověk kolem sebe vidí tolik špatných příkladů. Je však třeba odolat a uvědomit si, že používání nepodložených léčebných tvrzení je nejen nefér vůči zákazníkům, ale je to neetické i vůči ostatním firmám a vrhá to špatné světlo na celé odvětví.

Informování zákazníků

Prodejci si mnohdy kladou otázku, zda vůbec mohou psát o léčebných účincích konopí podložených vědeckými studiemi. Například na blogu přidruženém k e-shopu. Zatím se jeví, že to možné je. Ale pouze v tom případě, že obsah blogu a nabídka produktů v e-shopu nejsou ani v jednom směru propojeny odkazy. 

Informovat zákazníky tedy lze, ale pouze v nekomerčním kontextu. 

Férová regulace na evropské úrovni

Závěrem doufám, že se Česká republika pokusí využít předsednictví Evropské unii k tomu, aby posunula konopné regulace správným směrem opět o kus dál. Česko je tradiční konopná země a naše oblíbená rostlina si to zaslouží.

Text: Tomáš Složitý 

Autor se dlouhodobě pohybuje v oblasti konopné legislativy a byznysu. Podílel se na přípravě loňské novely zvyšující limit THC.

5/5 - (2 votes)
CBDCBD olejeEUkanabidiolkontroly SZPIléčebná tvrzeníSZPITHC

Redakce

V redakci Konopí působí na slovo vzatí odborníci, kteří se konopí věnují profesně, i pacienti, kteří se jím dlouhodobě léčí.

  • Zajímá vás více? Magazín Konopí je k dostání v novinových stáncích a trafikách po celé republice. Lze si ho i výhodně předplatit.

    Starší čísla stejně jako to aktuální si můžete v tištěné i elektronické podobě objednat na webu send.cz.

  • Mohlo by vás zajímat

    • Ilustrace: Vojtěch Velický Zákony

      Je potřeba se k dekriminalizaci prohladovět?

    • Podpořte zalitím rostliny konopné vězně! Zákony

      Pozvánka na čtvrteční Konopný experiment v Praze

    • Foto: Ondřej Vašina Zákony

      Bude léčba dostupnější?

    Napište komentář Zrušit odpověď

    Vyhledávání

    Nejnovější články

    • Dall.E - ChatGPT

      Poslední jarní akce: 15 semínen ZDARMA

      19. května 2025
    • Samonakvétací CBD odrůda byla zaseta 9. května. Na okenním parapetu nejsou dobré světelné podmínky, proto foceno jinde. Foto: Mr. José

      Jak pěstovat konopí na okně

      19. května 2025
    • Zdroj: Kvalitní vaporizér

      Soutěž o kvalitní vaporizéry

      18. května 2025
    • Zdroj: Jaypp a Sweet Seeds®

      Monster Maker od Sweet Seeds: Lahodná citrusová pecka

      17. května 2025

    Facebook YouTube SoundCloud
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Obchodní podmínky

    MAGAZÍN KONOPÍ

    První český magazín o léčbě konopím pro pacienty, lékaře i širokou veřejnost. Druhé letošní vydání č. 34 je k dostání od 28. 4. ve stáncích a vybraných poštách po celé republice. Číslo 35 vyjde 10. 10. 2025.

    Kontakt: office@konomag.cz

    Tel.: +420 737 300 375

    RUBRIKY

    • Dopisy čtenářů
    • Editorial
    • Infografiky
    • Komentáře
    • Látky v konopí
    • Léčba
    • Letem světem
    • Mýty & fakta
    • Návody & recepty
    • Nezařazené
    • Obsah
    • Pěstování
    • Poradna
    • PR články
    • Předplatné & balíčky
    • Příběhy pacientů
    • Pro zdravotníky
    • Reportáže
    • Rozhovory
    • Soutěže
    • Vaporizace
    • Výzkumy
    • Zákony
    • Zvěroléčba

    NEJNOVĚJŠÍ

    • Dall.E - ChatGPT

      Poslední jarní akce: 15 semínen ZDARMA

      19. května 2025
    • Samonakvétací CBD odrůda byla zaseta 9. května. Na okenním parapetu nejsou dobré světelné podmínky, proto foceno jinde. Foto: Mr. José

      Jak pěstovat konopí na okně

      19. května 2025

    VYHLEDÁVÁNÍ

    Sledujte nás

    Facebook Instagram LinkedIn
  • Magazín Konopí

    Potvrďte, že je vám 18 let, a vyberte si konopné cookies dle chuti
    Sušenky jsou nejlepší s Konopím, a ty naše jsou hodně vypečené! Cookies nám pomáhají zlepšovat služby nabízené čtenářům, protože díky veskrze anonymním drobkům poznáme, na co máte chuť. Tak co, dáte si?

    Souhlasem s nastavením cookies zároveň potvrzujete, že vám již bylo 18 let.
    Funkční Vždy aktivní
    Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
    Předvolby
    Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
    Statistiky
    Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
    Marketing
    Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
    Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
    Vyberu si
    {title} {title} {title}
    Konopí č. 34 právě v prodeji!
    Získejte aktuální vydání magazínu Konopí

    Zjistit více