Farmaceutická společnost Motagon se sídlem v Praze se již déle než dva roky pohybuje ve složitém prostředí světa léčebného konopí. Kromě dodávání prémiových odrůd na český trh i do zahraničí se orientuje na vzdělávání a vývoj. S obchodním manažerem Filipem Petrovičem jsme si povídali o dosavadních milnících a novinkách.
Od našeho posledního rozhovoru uplynul rok. Co zajímavého se za tu dobu ve vaší firmě odehrálo?
Rok se zdá jako dlouhá doba, ale v konopném byznysu jdou věci velmi pomalu, zejména s ohledem na změny legislativy. Množství práce a úsilí, které jsme dosud investovali, je výrazně vyšší než reálně měřitelný počet úspěchů.
Podařilo se nám najít špičkové pěstitele, kteří jsou schopni produkovat květy vyhovující českým požadavkům bez použití ozařování.
Přesto jsme hrdí na to, že se nám od našeho posledního rozhovoru podařilo na český trh uvést nové produkty, a to jak květy, tak extrakty, a také odvést kus práce v oblasti vzdělávání zdravotníků. Od ledna máme nové komplexní webové stránky plné zdrojů pro odborníky i pacienty a rozjeli jsme mezinárodní spolupráce – v září jsme poprvé dodali zboží do Polska a na dalších klíčových trzích probíhá řada registračních procesů.
Na český trh dodáváte neozářené produkty z léčebného konopí. Můžete vysvětlit proč a jaký přínos to má pro pacienty?
Vzhledem k tomu, že české předpisy jsou ohledně léčebného konopí velmi přísné, veškerá nabídka, která je v současné době na trhu k dispozici, pochází z ozářených květů, což je nejjednodušší způsob, jak snížit mikrobiální zátěž a splnit zákonné požadavky.
Nicméně snaha společnosti Motagon o to, aby se základní řada produktů odlišovala kvalitou díky zachování terpenů (látek, které se ozařováním ztrácejí), nás nasměrovala na cestu hledání špičkových pěstitelů, kteří jsou schopni produkovat květy vyhovující českým požadavkům bez použití ozařování.A to se nám podařilo. Podrobné vysvětlení, proč jsou terpeny důležité, najdete na našich webových stránkách (odkaz). Ve zkratce – terpeny působí v součinnosti s hlavními iminoritními kanabinoidy a dalšími látkami v konopí, čímž zlepšují terapeutický účinek a snižují vedlejší účinky.
V srpnu jste uvedli na český trh nový produkt. Mohl byste nám říci více o tomto zajímavém přírůstku do vaší nabídky?
Propagace léků na předpis je českou legislativou bohužel zakázána, takže vašim čtenářům nemohu poskytnout žádné informace. Na našich webových stránkách však máme speciální koutek pro zdravotníky, kde najdou informace o všech našich dostupných a připravovaných produktech, stejně jako novinky a přehledy lékařských výzkumů.
Můžete jako manažer pro rozvoj obchodu popsat vaši strategii pro expanzi na českém trhu a v zahraničí?
Na všech trzích, kde máme projekty, vidíme stejný problém – nedostatek odborného vzdělání zdravotníků a jejich nedůvěru vůči předepisování léčebného konopí.Bohužel ho nevidí jako osvědčenou, účinnou a méně škodlivou možnost léčby mnoha zdravotních potíží.
Neustále se zabýváme průzkumem trhu, nasloucháme zdravotníkům, ale zohledňujeme i potřeby a připomínky pacientů.
Proto je naší hlavní strategií úzká spolupráce s pracovníky ve zdravotnictví, zejména s předepisujícími lékaři.Chceme využívat jejich poznatků a zkušeností v dalším vzdělávání. Také díky tomu, že máme silný tým, který se orientuje v různých právních rámcích, jsme schopni se efektivně orientovat ve stále se měnícím a nejasném legislativním prostředí i v dalších evropských zemích.
Došlo v posledním roce k nějakým významným změnám souvisejícím s léčebným konopím v České republice a jak se s nimi společnost Motagon vypořádala?
V poslední době k žádným změnám nedošlo (i když byly ohlášeny a měly by brzy přijít), ale neustále se dostáváme do situací, kdy předpisy nejsou zcela jasné nebo nebyly dosud uvedeny v platnost, jako například při dovozu květů z Austrálie do České republiky. V takových situacích úzce spolupracujeme se SÚKL a ministerstvem zdravotnictví a společně hledáme řešení.
Potřeby a preference pacientů se mohou vyvíjet. Sleduje zpětnou vazbu od pacientů a přizpůsobujete tomu nabídku?
Neustále se zabýváme průzkumem trhu, především nasloucháme zdravotníkům a jejich zkušenostem a názorům, ale zohledňujeme i potřeby a připomínky pacientů. Moderní doba nám to značně usnadňuje, protože spousta českých konopných pacientů (současných i těch, kteří se jimi brzy stanou) je aktivních online, na sociálních sítích, fórech apod. a my tak máme možnost sledovat jejich zpětnou vazbu a komentáře.
Také jsme absolvovali několik kulatých stolů s pacienty, kde jsme se dozvěděli o jejich potřebách a požadavcích.V neposlední řadě jsme provedli rozsáhlý průzkum mezi stovkami respondentů, takže mohu směle říci, že tuto oblast rozhodně nezanedbáváme.
Když se podíváme do budoucna, jaká jsou očekávání a cíle Motagonu pro příští roky?
Chceme se dále etablovat v České republice jako na našem domácím trhu, a to především prostřednictvím užší spolupráce se zdravotníky – v jistém smyslu efektivně působit jako prostředník mezi potřebami pacientů a pravidly hry zdravotnického systému.
Na všech trzích, na kterých působíme, vidíme stejný problém – nedostatek odborného vzdělání.
Významný pokrok očekáváme také na našich klíčových zahraničních trzích, především v Polsku a Německu, kde spolupracujeme se špičkovými hráči na velmi velkých projektech. Dlouhodobým cílem je, aby byl Motagon pacienty i zdravotníky uznáván jako značka, která se řídí nejvyššími standardy a přináší na trh ty nejkvalitnější produkty.