Je to už taková klasika. Kdykoli se do médií dostane téma legalizace konopí v souvislosti s plány současné vlády, objeví se zároveň zástupy rádoby expertů, kteří začnou varovat před potenciálně zhoubnými následky. Většinou se jedná o jedince, o kterých nikdo nikdy neslyšel, v lepším případě jde sice o renomované odborníky, ale často se zcela jiným zaměřením.
Že je někdo lékař, neznamená, že bude automaticky rozumět společenským dopadům protikonopných zákonů. Naopak lze očekávat, že bude mít subjektivní obavy před povolováním další drogy. Když je někdo ekonom nebo třeba právník, obvykle nemá problém s pochopením výhod regulovaného trhu ve srovnání s prohibicí, na druhou stranu takový odborník se třeba nemusí tak moc trápit nad dopady na lidské zdraví (ať už se bavíme o alkoholu, konopí nebo čokoládě).
V článku o nehodách není citován žádný odborník na závislosti a nejsou ani zmíněna žádná relevantní data ze zahraniční.
Závislostní chování je v dnešním světě zkrátka natolik komplexní problematikou, že se mu věnují samostatné vědní obory jako adiktologie (zabývá se příčinami vzniku, prevencí, léčbou a výzkumem závislostí – nejde však o lékařský obor) nebo drogová epidemiologie (lékařský obor, který se zabývá studiem výskytu jevů a událostí souvisejících s užíváním drog v dané populaci).
V Česku máme štěstí na řadu světově uznávaných adiktologů a drogových epidemiologů – Jindřicha Vobořila, Viktora Mravčíka, Pavla Kubů nebo bohužel před pár lety zesnulého Tomáše Zábranského.
A pak tu máme spoustu takzvaných odborníků, kteří se rádi vyjadřují k věcem, k nimž nemají žádnou odbornou kvalifikaci. Toho jsme byli nakrásně svědky na konci dubna v článku publikovaném na webu denik.cz o chystané dekriminalizaci a dopravě. Už v úvodu jsme se dozvěděli, že „legalizace marihuany se promítne do statistik nehod pod vlivem droga a přibude ‚zhulených‘ řidičů.“
Jedná se o tvrzení experta na drogovou problematiku a dopravu? Nikoli, za výrokem stojí mluvčí Ústředního automotoklubu Igor Sirota! Ptáte-li se, v čem spočívá odbornost této organizace a pana mluvčího, tak se ptáte zbytečně. Jde totiž o sto let starý motoristický spolek, na který je navázaná akciová společnost prodávající asistenční služby a dálniční známky.
Další citovaný expert Roman Budský z platformy Vize 0, jejímž cílem je nula mrtvých a zraněných na českých silnicích, se bohužel zdiskreditoval již v první větě: „Marihuana je droga a její legalizací si vytváříme jakousi předsíň k tvrdým drogám.“ Na závěr dodal, že kombinace marihuany s alkoholem „zvyšuje riziko nehodovosti až dvěstěkrát.“ Třetí citovaný byl Karel Nešpor, a k tomu asi není třeba nic dodávat.
K legalizaci se vyjadřuje sto let starý motoristický spolek, na který je navázaná akciovka prodávající dálniční známky.
V článku není citován žádný odborník na závislosti, nejsou zmíněna žádná relevantní data ze zahraniční, ač jich z více než dvaceti amerických států, Kanady či Uruguaye máme už spousty (viz též graf v Konopí č. 30 na straně 83). Chybí i jedna naprosto zásadní informace: dekriminalizace ani regulace konopí v žádné zemi nepovoluje nikomu usedat pod vlivem THC za volant – ani k tomu nikoho nevybízí.
Články jako tento jsou jen ničím nepodložené strašení a lži, se kterými se v dalších měsících, kdy začne být v poslanecké sněmovně projednáván návrh na ukončení konopné prohibice, budeme setkávat čím dál častěji. Znovu a znovu budeme nuceni vysvětlovat stokrát vyvrácené mýty a polopravdy ze strany těch, komu současný stav vyhovuje, případně sami na šíření strachu vydělávají.
Letní pauza
Jak je od loňského roku zvykem, po květnovém vydání následuje letní pauza. Příští Konopí (č. 31) proto vyjde na začátku října. Na našem webu a sociálních sítích vám budeme i nadále pravidelně přinášet konopné novinky z domova i ze světa.