Jedna z nejzajímavějších, ale donedávna také nejméně viditelných osobností konopného sektoru nejen v Česku, ale celé Evropě. Akademik, badatel, filmový tvůrce, podnikatel a zarputilý bojovník za ukončení konopné prohibice.
Kdy a proč jste se začal zabývat konopím?
O konopí jsem se začal zajímat v roce 1993. Byl jsem v posledním ročníku na střední škole v Americe, odebíral časopis High Times a s nadšením četl knížku Jacka Herera Císař je nahý (Emperor Wears No Clothes). Když jsem se vrátil do České republiky, konopí bylo zcela mimo veřejný zájem. Neexistovala žádná veřejná debata, lidé nevěděli, jak „ta marihuana“, myslím rostlina konopí, vůbec vypadá. Kamarád tehdy pěstoval ve veřejných květináčích na Moravském náměstí v Brně, kudy denně chodí tisíce lidí. Byla to doba, kdy v Česku neexistovaly growshopy nebo seedbanky a pro kvalitní genetiku se jezdilo až do Amsterdamu. Kampaň za léčebné konopí, kterou jsem tehdy živě sledoval v Americe, měla do Česka teprve přijít.
Jak jste se ke konopí dostal profesně?
V Česku jsem později pracoval na výzkumném projektu Akademie věd, který se věnoval vztahům mezi biomedicínou a alternativními léčebnými praktikami. Zatímco kolegové studovali vstup čínské medicíny do českého zdravotnictví, moje část projektu byla zaměřena na léčebné konopí.
Do Japonska dodáváme CBD pro děti nemocné epilepsií, u nás a na Slovensku podporujeme několik veterinářů a útulků.
Několik let jsem tehdy trávil mezi pacienty, jejich rodinami a blízkými, lékaři a farmaceuty. Později jsem pracoval jako konzultant a vedoucí výzkumu v konopných společnostech v Anglii a v roce 2018 jsem u nás založil svoji vlastní.
Takže jste akademik i podnikatel. Jak se tyto dva světy snoubí?
Čas, který věnuju práci, dělím mezi univerzitu a byznys. Konopí prochází oběma světy. V posledních letech jsme na fakultě realizovali několik projektů zaměřených na tuto rostlinu. Minulý rok byl realizován výzkum léčebného konopí v České republice, rok před tím projekt na veterinární přípravky s CBD. Naše firma Astrasana Holding je dokonce oficiálním partnerem fakulty a máme tak možnost podpořit studující a jejich vzdělání. Vedení školy včetně děkana mě v aktivitách spojených s regulací konopí v Česku podporuje. Jsou to rozumní a vzdělaní lidé, kteří vidí, že regulace je správné a potřebné řešení.
Jak jste se dostal ke konopnému byznysu v zahraničí?
Společnost Astrasana Holding jsme založili se třemi kolegy, které jsem potkal v době, kdy jsem pracoval v Anglii – Švýcarem, Angličanem a Japonkou. Díky předchozím zkušenostem a kontaktům jsme během krátké doby vytvořili vertikálně integrovanou konopnou společnost s pobočkami ve Švýcarsku, Anglii, České republice a Japonsku. Naše aktivity jdou napříč různými produktovými kategoriemi, od velkoobchodu s kanabinoidy přes kosmetiku, potravinové doplňky a veterinární přípravky až po léčebné konopí do lékáren. Ve Švýcarsku jsme byli první, kteří začali dodávat lékárnám extrakt za ceny přijatelné pro tamní pacienty.
Jste nějak přítomní i na českém trhu?
V Česku máme tři společnosti. Jedna se věnuje velkoobchodu s konopnými surovinami, druhá léčebnému konopí a třetí veterinárním přípravkům.
V Brně máte dokonce vlastní lékárnu. Co všechno v ní člověk najde?
Ano, pokud pojedete od Úrazové nemocnice nebo od IBC v Brně na Kolišti, nemůžete ji přehlédnout. Výlohy jsou polepeny modifikovanými listy konopí. Co se týče produktů z konopí, v nabídce lékárny je v tuto chvíli řada kosmetiky a doplňků Astrasana a veterinárních přípravků Releaf for Pets a Tamacan. S lékárnou přes chodbu sousedí laboratoř specializující se na léčebné konopí. Ta by měla v březnu po dlouhém úsilí konečně uzavřít náročný proces certifikace Správné výrobní praxe (GMP).
To nám umožní začít vyrábět produkty z konopí, které v českých lékárnách chybí a které jsou „uživatelsky přívětivé“ pro pacienty i lékaře. Samozřejmě bychom již mohli vyrábět v lékárně, kde se pro pacienty připravuje mnoho produktů, ale rozhodli jsme se počkat. Certifikace GMP je pro nás velmi důležitá z dlouhodobých strategických důvodů, mezi které patří i výroba přípravků z konopí pro pacienty. Co se týká květů, českým pacientům nabídneme několik odrůd od zahraničního pěstitele a ve druhé polovině tohoto roku začneme dodávat svou vlastní produkci.
Jako jedna z mála konopných firem působíte i v Japonsku, kde stále panují velmi přísné prohibiční zákony, i co se týče CBD. Jak jste se tam dostali?
Naše přítomnost na trhu v Japonsku je zásluhou japonské partnerky holdingu Chikako Yoshida. Před vstupem do konopného byznysu pracovala v diplomatických službách OSN, kde se specializovala na drogy a terorismus. Od té doby se stala jednou z nejvlivnějších postav konopného průmyslu v Japonsku. Díky dlouholetým vztahům a loajalitě japonských firem dnes Astrasana Japan patří mezi největší firmy na tamním trhu.
Zmiňoval jste i veterinární projekt. O co se jedná?
Věnujeme se zejména veterinárním přípravkům s CBD. Vlastníme produktovou řadu Releaf for Pets a máme podíl v rakouských značkách Tamacan a Calitamex. Tamacan ve své praxi používá více než 2 000 veterinářů v Rakousku a Německu.
Loni jste vstoupil do Českého konopného klastru CzecHemp a následně se velmi aktivně zapojil do právě se rozbíhající kampaně za dekriminalizaci a regulaci. Proč?
Plánovaná regulace tzv. rekreačního konopí pro nás nemá žádný obchodní potenciál. Do určité míry je naopak proti našim obchodním zájmům. Kdybych ale přemýšlel jen o tom, jak vydělat peníze, podnikal bych ve financích. Čas od času se snažíme podpořit aktivity, ve které věříme, i když to třeba jde za hranice našich byznysových zájmů.
Čas od času se snažíme podpořit aktivity, ve které věříme, i když to jde za hranice našich byznysových zájmů.
Už druhým rokem dodáváme do Japonska CBD pro děti nemocné epilepsií, u nás a na Slovensku podporujeme několik veterinářů a útulků nebo třeba našimi produkty sponzorujeme lva Slaviho v bulharské ZOO Sofia. Před pár lety se přestal hýbat a veterináři předpovídali, že pojde. Tehdy jako poslední možnost vyzkoušeli naše CBD a lev okamžitě zareagoval. Od té doby ho sponzorujeme. Právě tyto projekty dávají naší práci smysl. Nejedná se o marketing nebo dnes tak populární společenskou odpovědnost. Obvykle o těchto našich aktivitách vůbec nemluvíme. Toto je vlastně poprvé, kdy je zmiňuji veřejně.
Jak vidíte nejbližší budoucnost?
Rok 2024 bude pro konopnou komunitu a průmysl zásadní. Je důležité, abychom se pokusili zorganizovat a společně podpořili legislativní návrh, který obsahuje nejen dekriminalizaci, ale i regulaci. Máme příležitost, která se dlouho nemusí opakovat.